Celozrnná rýže, obilí, amarant, pohanka

Celozrnné obilí. Obilí a škroby a lidé trpící celiakií. Amarant a hlavní obsahové látky. Pohanka a hlavní obsahové látky pohanky. Příprava pohanky. Ječmen. Oves - podpůrný léčebný účinek. Jáhly a hlavní obsahové látky. Rýže celozrnná.

Celozrnné obilí

patří vedle hodnotné zeleniny, ovoce a zelených rostlin k hlavním složkám stravy podporujícím látkovou výměnu a funkci buněk. Tato posilující potrava se však nedoporučuje používat v příliš velkém množství, nýbrž s mírou a podle vlastního cítění. Neboť jako všechny koncentrované nosiče bílkovin i obilí (s výjimkou rýže, jáhel a pohanky) působí v organismu mírně kysele.

Obilí - jak kombinovat

Aby se vyrovnal poměr kyselin a zásad, měly by se pokrmy z obilí kombinovat podle potřeby se dvěma až třemi lehce stravitelnými a šetrně podušenými druhy zeleniny. S obilím harmonizují nejlépe takzvané neutrální zeleniny, jako jsou mrkev, fenykl, cuketa, trocha póru, rajčata nebo papriky.

Podušená zelenina je kromě toho hodnotný a dobře zužitkovatelný zdroj vitálních látek a v kombinaci s obilím podporuje rozvoj pro tělo příznivých mikroorganismů ve střevě.

Sýrové obilí

Abychom předešli projevům nedostatku v organismu, měli bychom jíst týdně jako hlavní jídlo tři až čtyři různé druhy obilí v kombinaci se zeleninou. Sýrové obilí nepodporuje optimálně životně důležitou symbiózu ve střevě. Po delší době může dojít spíše k podráždění střev a narušení životních podmínek příznivých mikroorganismů.

Při dobře fungujícím trávícím systému lze příležitostně doporučit malé množství dobře rozkousaných obilných klíčků.

Obilí a škroby a lidé trpící celiakií

Celozrnné obilí by se nemělo kombinovat se zeleninou obsahující škroby, jako jsou brambory, topinambur, sladké brambory, sušené fazole, čočka, hrášek či květák. Lidé trpící celiakií (neschopnost strávit lepek) mohou využít bezlepkové druhy obilí, jako jsou celozrnná rýže, jáhly, amarant, pohanka nebo kukuřičná krupice.

Amarant a hlavní obsahové látky

Vitaminy B1, B2, B3, B6, B12, K, kyselina pantotenová – vitamin B5, niacin – vitamin B3, biotin, kyselina listová, inosinol, draslík, hořčík, vápník, fosfor, železo, měď, zinek, molybden, selen, křemík, kobalt, hodnotné esenciální aminokyseliny, kyselina křemičitá, kyselina linolová, sekundární rostlinné látky, podíl bílkovin cca 20%, uhlohydrátů 60 až 70%, rostlinného tuku 18%, lecitin, neobsahuje lepek

Amarant - podpůrný léčebný účinek

  • Trávící enzymy ho mohou dobře rozkládat.
  • Neobsahuje lepek, proto je vhodný pro nemocné celiakií.
  • Díky relativně vysokému obsahu aminokyselin, železa a hořčíku je ve spojení s vyrovnaným zdravým způsobem výživy obzvláště cenný.
  • Může posilovat nervy a paměť.
  • Podpůrně působí při léčbě žaludečních vředů.
  • Může zpomalit proces stárnutí.
  • Je bohatým zdrojem bílkovin, byl královským obilím Inků.

Pohanka a hlavní obsahové látky pohanky

Vitaminy B1, B2, E, kyselina pantotenová – vitamin B5, niacin – vitamin B3, draslík, vápník, hořčík, železo, měď, nikl, molybden, fosfor, selen, lecitin, kyselina křemičitá, sekundární rostlinné látky jako např. rutin, podíl bílkovin cca 9%, uhlohydrátů cca 71%, rostlinného tuku cca 2%

Podpůrný léčebný účinek pohanky

Pohanka není klasické obilí, patří mezi rdesnovité.

  • Obsahuje vzácný rutin pro regeneraci cév; podporuje pružnost cév, posiluje kapiláry a žíly a stabilizuje prokrvování tělesných a mozkových cév.
  • Příznivě působí na funkci nervů a mozku a podporuje schopnost koncentrace.
  • Obsahuje dobře zužitkovatelné bílkovinné stavební kameny a doporučuje se při sklonu k zažívacím potížím.

Příprava pohanky

Pohanku před vařením důkladně propláchneme teplou vodou a během šetrného vaření nemícháme. Při vaření může vznikat červenohnědá pěna, kterou sebereme lžící.

Ječmen

Hlavní obsahové látky ječmene

Karoten, vitaminy B1, B2, B6, kyselina pantotenová – vitamin B5, kyselina listová, niacin – vitamin B3, inosinol, draslík, hořčík, vápník, fosfor, mangan, železo, kobalt, měď, zinek, nikl, chrom, molybden, fluor, selen, křemík, kyselina křemičitá, hodnotné bílkovinné stavební kameny, kyselina linolová, slizové látky, sekundární rostlinné látky jako např. fytoestrogeny, kyselina fenolová, saponiny, kyselina fytinová, podíl bílkovin cca 10%, uhlohydrátů cca 65%, rostlinného tuku cca 2%.

Vynikající mladý zelený ječmen lze zakoupit na www.mlady-jecmen.eu

Podpůrný léčebný účinek ječmene

  • Ječmen je dobrý zdroj hodnotných léčivých a regeneračních látek.
  • Díky obsaženým slizovým látkám podporuje prostředí a rozmnožování pro tělo příznivých mikroorganismů v oblasti tenkého a tlustého střeva.
  • Ječmen může vázat jedy a metabolity v trávicím systému.
  • Je posilující dietní potravinou, která napomáhá při léčbě přecitlivělosti žaludku a střev, v kombinaci s trochou zeleniny nebo okrou je velmi doporučeníhodný.

Oves

Hlavní obsahové látky- oves

Vitaminy B1, B2, E, K, kyselina pantotenová – vitamin B5, biotin, niacin – vitamin B3, kyselina listová, draslík, vápník, hořčík, mangan, železo, kobalt, měď, zinek, chrom, fluor, molybden, fosfor, selen, křemík, jód, slizové látky, hodnotné bílkovinné stavební kameny, kyselina linolová, lecitin, podíl bílkovin cca 13%, uhlohydrátů cca 60%, rostlinného tuku cca 7%, z toho velký podíl nenasycených mastných kyselin, sekundární rostlinné látky jako např. inhibitory proteáz, kyselina fenolová, fytosteriny, saponiny, kyselina fytinová

Oves - podpůrný léčebný účinek

  • Je lehce stravitelný a díky tomu rychlejší dodavatel energie.
  • Má uklidňující a léčivý účinek na žaludek a střevo (především ovesný šlem); polévka z ovesnému šlemu s trochou podušené zeleniny a dvěma nakrájenými okrami je velmi doporučeníhodná.
  • Díky slizovým látkám a schopnosti bobtnat podporuje odstranění metabolitů zažívacího systému, zbavuje tělo jedů, bakterií, kyselin atd.
  • Snižuje hladinu cholesterolu, především v kombinaci se zeleninou.
  • Vitamin B zlepšuje činnost mozku, regeneraci nervů a bystrost.
  • Podporuje fyziologické funkční procesy žaludku, jater, žlučníku a slinivky břišní.
  • Napomáhá buněčnému dýchání, výstavbě svalů, šlach a vazů.

Upozornění na oves

Měly bychom používat výhradně celá ovesná zrna, protože cca 85% vitaminů, cca 60% bílkovin a téměř všechny stopové prvky se nacházejí v povrchové vrstvě zrna. Nejlepším způsobem je namlít oves hrubě až středně hrubě, aby se mohly cenné obsahové látky lépe uvolnit, a nechat nabobtnat.

Jáhly a hlavní obsahové látky

Vitaminy B1, B2, B6, C, niacin – vitamin B3, kyselina linolová, lecitin, draslík, mangan, vápník, hořčík, železo, měď, zinek, fosfor, fluor, jód, kyselina křemičitá, hodnotné bílkovinné stavební kameny, sekundární rostlinné látky jako např. kyselina fytinová; podíl bílkovin cca 10%, uhlohydrátů cca 65%, rostlinného tuku cca 4%

Jáhly - podpůrný léčebný účinek

  • Zpevňují pokožku, vlasy, nehty, podpůrnou tkáň, žíly, kosti a zuby, zpomalují stárnutí pokožky, takže zůstává déle mladá, pružná a svěží.
  • Působí regeneračně na látkovou výměnu, močový měchýř, ledviny a zažívací systém.
  • Toto snadno stravitelné obilí lze doporučit i při těžkých poruchách tenkého střeva a enzymů, jestliže je připravené správným způsobem.
  • Podporují tělesné a mozkové buňky.
  • Díky lepšímu toku tělesných šťáv mohou podpůrně rozpouštět městnání a blokády.
  • Lehce vstřebávají tekutiny, které dodatečně v oblasti tenkého a tlustého střeva zase odevzdají, čímž tyto úseky střeva šetrně pročistí.

Příprava- jáhly

Jáhly není nutné šrotovat, stačí je propláchnout teplou vodou. Během vaření nemícháme. Díky dobré stravitelnosti se hodí ke všem hlavním jídlům.

Rýže (celozrnná) - hlavní obsahové látky rýže

Vitaminy B1, B2, B6, E, K, niacin – vitamin B3, inosito, kyselina pantotenová – vitamin B5, kyselina linolová, biotin, kyselina listová, vápník, sodík, draslík, hořčík, mangan, železo, fosfor, jód, zinek, selen, měď, hodnotné aminokyseliny, slizové látky, sekundární rostlinné látky jako např. kyselina fytinová; podíl bílkovin cca 8%, uhlohydrátů cca 78%, rostlinného tuku cca 1 až 2%

Rýže - podpůrný léčebný účinek

  • Jedna z nejoblíbenějších a nejzdravějších potravin pro tělo, mozek a nervový systém.
  • Šetrně povařená je velmi dobře stravitelná, cenné obsahové látky se mohou dobře rozkládat a vstřebávat.
  • Obsahuje jemné slizové látky, které působí na stěny žaludku a střev jako ochranný film, čímž podporuje stály rozvoj zdraví příznivých mikroorganismů v oblasti tenkého a tlustého střeva.
  • Obsahuje dobře zužitkovatelné druhy bílkovin a škrobů a má pozitivní vliv na látkovou výměnu a regeneraci buněk.
  • Díky vysokému podílu vitaminů skupiny B, včetně inositolu, podporuje regeneraci mozku a nervů.
  • Má odvodňující účinek, čímž odlehčuje srdci.
  • Čistí a zbavuje střeva, ledviny, cévy a pojivové tkáně metabolitů.
  • Může podpůrně snížit krevní tlak.
  • Neobsahuje lepek, hodí se pro nemocné celiakií.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id7513 (vitejdoma.cz/zahradnik#5025)


Přidat komentář